CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Selasa, 5 Ogos 2008

Soalan tutorial bagi subjek CSC1012

soalan pertama I Ssues

When you make a transaction,many companies use computer and information system to gether data about you such as your name,address ,telephone ,number ,paying habits and credit husbry .They then sen this information to other companies .Without you permission and without giving you permission and without giving you permission and without giving you then chanota verfy the information ,what potential problem . Explain your answer?
Bagi saya, potensi masalah yang saya hadapi sekiranya maklumat peribadi saya di jual kepada pihak ketiga pelbagai masalah boleh diperolehi kerana maklumat saya akan salah digunakan untuk tujuan merosakkan reputasi saya, kerjaya,serta menjatuhkan maruah saya serta keluarga. oleh itu bagi memastikan maklumat saya tidak salah digunakan atau dijual kepada pihak ketiga saya merasakan perlunya satu perjanjian hitam putih bertulis dibuat dengan disaksikan oleh orang yang punya kuasa undang-undang seperti peguam. dan salinan perlu diperoleh oleh saya bagi memastikan tindakan undang-undang boleh diambil keatas pihak yang menyalahgunakan maklumat peribadi saya. Selain itu saya rasakan perlunya kita menyaman pihak yang menjual maklumat peribadi kita kepada pihak lain supaya mereka tidak melakukan kesalahan ini pada lain masa dan menjadi ingatan kepada mereka yang lain. Saya juga mencadangkan supaya mereka-mereka yang ingin memberikan maklumat peribadi kepada pihak lain meneliti terlebih dahulu syarat-syarat yang di berikan sebelum memberi maklumat peribadi supaya tidak tertipu dengan helah pihak berkenaan. Saya juga menyarankan supaya pengguna yang tertipu membuat laporan kepada pihak berkuasa supaya tindakan dapat diambil keatas mereka yang tidak bertangungawab sekaligus menghapuskan penganiayaan keatas pengguna.
Soalan Kedua
Think about your chosen profession,How might computer and software entionce your produductivitiy? Describe several ways in wish you see softwere changing of affecting your a profession.
Saya memilih kerjaya dalam bidang pembantu jualan di kedai cermin mata. bagi saya cara yang produktif untuk saya mengembangkan serta meningkatkan mutu kerjaya saya ialah dari segi penggunaan sepenuhnya komputer dalam urusan pengurusan jualan sebagai contoh saya bekerja di salah sebuah cawangan syarikat cermin mata dan pada setiap pagi smas baru membuka kedai saya dikehendaki menghantar laporan jualan hari sebelumnya ke ibu pejabat untuk merekod segala jumlah jualan, oleh itu saya mengunakan internet melalui skype sebagai penghantar maklumat ke ibu pejabat. begitu juga sekiranya saya mengahadapi masalah di cawangan oleh itu saya mengunakan khidmat skype untuk memaklumkankan kepada ibu pejabat bagi mendapatkan bantuan.

0 ulasan: